Sport Data Valley is hét platform voor citizen science

14 februari, 2023

Een centrale plek voor kennis en expertise van mensen met reuma én onderzoekers, dat was de wens van TOPFIT Citizenlab. Het Sport Data Valley (SDV) platform biedt hier uitgebreide mogelijkheden voor. SDV is hét platform voor onderzoek naar sport en bewegen binnen de gezondheidszorg. Doordat het platform uitgebreid getest is binnen de (top)sport en onderzoekswereld zijn er veel plug-and-play functies beschikbaar. Mensen met reuma kunnen op het platform vragenlijsten invullen en de gegevens delen met onderzoekers voor wetenschappelijk onderzoek. 

Voor dit project is Sport Data Valley omgedoopt tot Share Data Valley.

TOPFIT Citizenlab

Binnen TOPFIT Citizenlab wil men graag onderzoek doen waarin onderzoekers en burgers samenwerken, en waarin iedereen zijn eigen expertise in kan brengen. Dit wordt ook wel citizen science (burgerwetenschap) genoemd. In een eerder onderzoek van TOPFIT gaven 265 mensen met reuma aan een gezamenlijk platform voor kennisuitwisseling belangrijk te vinden. In het onderzoek gaven ze ook aanbevelingen over waar zo’n platform aan zou moeten voldoen. Zo gaven mensen aan dat ze graag hun eigen ervaringen delen om beter onderzoek te kunnen doen. Met die gedachte is Share Data Valley ontstaan.

Dagelijks, snel en eenvoudig vragenlijsten invullen

Deelnemers aan het onderzoek mochten van te voren meedenken over de opzet. Ze gaven aan dat het invullen van de dagelijkse vragenlijst maximaal 2 minuten per dag mocht kosten. Ook werd het op prijs gesteld als ze iedere dag een reminder zouden krijgen via Whatsapp of SMS. Deze wensen zijn meegenomen in de ontwikkeling van de vragenlijsten binnen Share Data Valley. Dagelijkse vragenlijsten en automatische reminders zijn een standaard functie binnen SDV, dus makkelijk toe te passen binnen dit onderzoek. 

Deelnemers krijgen dagelijks dezelfde vragenlijst voorgeschoteld. Alle vragen zijn bedoeld om inzicht te geven in het welzijn van mensen met reuma. Onderzoekers krijgen deze geanonimiseerde data ook te zien. Deelnemers geven bijvoorbeeld (op een schaal van 1-10) aan hoe vermoeid ze zijn, maar ook hoeveel verschillende taken ze hebben uitgevoerd die dag. Allemaal simpele vragen die een beter beeld geven in de klachten van mensen met reuma.

Compliantie erg hoog

Het werken met een online platform levert altijd de nodige uitdagingen op. Hoe zorg je ervoor dat minder digitaal vaardige mensen aangehaakt blijven en het platform blijven gebruiken? Na het on-boarding van alle deelnemers en het overwinnen van de eerste obstakels werd er gestart met een onderzoek. Deelnemers werd gevraagd een dagelijkse vragenlijst in te vullen over hun fysieke en mentale gesteldheid. Door de dagelijkse reminder die deelnemers kregen is de compliantie (opvolging) erg hoog en stoppen weinig deelnemers met het onderzoek. Verder geven deelnemers aan dat het platform makkelijk te gebruiken is (ook via de telefoon) en vinden ze de dashboards overzichtelijk. 

Verbeterpunten zijn er uiteraard ook. De verbeterpunten hebben voornamelijk te maken met communicatie en User Experience. Hoe kunnen we deelnemers aan een onderzoek nog beter begeleiden bij het gebruik van SDV? In minder klikken op de juiste pagina komen bijvoorbeeld.

Waardevolle feedback van gebruikers

Dit citizen science onderzoek heeft SDV inzichten gegeven voor toekomstige projecten. Het is zeer waardevol om feedback te krijgen van deelnemers aan een onderzoek. Momenteel worden de onderzoeksresultaten en de feedback over het gebruik van Share Data Valley nog verder geanalyseerd. 

Wil je Sport Data Valley gebruiken voor jouw citizen science of cohort onderzoek? Neem dan contact op met Dennis van Kooij (dennis@sportdatavalley.nl). Hij vertelt je er graag meer over.