Dataprojecten als teamsport

18 februari, 2021

Studenten moeten regelmatig sparren. Dat is wat HvA ICT-docent Peter Odenhoven wil meegeven. “Praat met de opdrachtgever van een project over de aard van zijn probleem én stel ook vragen om op koers te blijven.” Als ervaren docent is hij een belangrijke factor in de succesvolle samenwerking tussen de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en Sport Data Valley. Peter Odenhoven heeft samen met Dennis van Kooij, projectmanager van Sport Data Valley tientallen innovatieve dataprojecten neergezet in de afgelopen vier jaar. Wat maakt deze projecten – gerelateerd aan sport & vitaliteit zo succesvol?

Samenwerken

Sport Data Valley biedt maatwerk aan studenten die de kans krijgen om in 20 weken een concrete data-oplossing te realiseren. Deze wordt ook daadwerkelijk in gebruik genomen door sportbonden. “Voor onze studenten is dat een leerzaam proces”, vertelt Odenhoven die al 40 jaar in het onderwijs werkzaam is. “Zij moeten nauw met anderen samenwerken en overleggen. Goed programmeren is belangrijk. Maar die andere vaardigheden heeft een ICT-professional ook hard nodig om plezierig te kunnen werken.”

Diverse projecten

Afgelopen semester deden 40 studenten van de Hogeschool van Amsterdam mee aan acht verschillende projecten met Sport Data Valley. Zij werden verdeeld in vijfkoppige teams. Twee teams waren betrokken bij de Sport Data Challenge 2021. Dat is een hackathon waarin werd gezocht naar vitaliteit in het Amsterdamse Nieuw-West. Zowel geo data van de wijk als data over sportfaciliteiten in de parken, fietspaden en hardlooproutes werden geanalyseerd. Er werd hard gewerkt om impact te creëren in de stadswijk. Deze projecten krijgen een concreet vervolg in het komende semester.

Sport Data Valley helpt sportbonden om tot slimme inzichten te komen op basis van sport en beweegdata. “De studenten ervaren dat de vraag van een opdrachtgever – bijvoorbeeld een coach – soms nog niet in beton gegoten is. Dat is in het echte leven vaak zo”, aldus Odenhoven. “Studenten ervaren ook dat ruwe data soms nader moet worden bekeken voordat je kunt analyseren. Ook dat hoort erbij. Vaak kunnen studenten zo’n trainer of coach laten zien wat er inmiddels mogelijk is met sport en beweegdata. Dat motiveert alle betrokkenen.”

Goed gevoel

Sport Data Valley richt zich op uiteenlopende sporten, waarbij zowel oog is voor topsport als voor breedtesport. De HvA-studenten bogen zich afgelopen semester dan ook over datavraagstukken gerelateerd aan zeilen, honkbal, tennis en ook schaatsen. “Voor onze studenten is het mooi wanneer zij iets kunnen bouwen waarmee een ander echt verder komt. Bijvoorbeeld de coach van het Nederlands honkbalteam”, zegt Peter Odenhoven. “Zij bouwen soms een dashboard waardoor je direct ziet wat sporters doen. Of andere ondersteunende tools. En soms verkennen ze een dataset zo grondig, dat het tot nieuwe informatie leidt. Meestal kunnen de studenten tot een concreet resultaat komen. Dat geeft hen echt een goed gevoel.”

Uitdaging

“Met studentenprojecten begin je als docent en begeleider iedere keer op nul. Nieuwe gezichten, nieuwe groepen. Ik steek veel energie in deze projecten en dat geldt ook voor Dennis van Kooij. We steken er allebei veel uren in.” Odenhoven: “Er is wederzijds vertrouwen. Dat is erg leuk. Studenten mogen zelfstandig aan een project werken en Dennis weet wat studenten kunnen.” Sport Data Valley, de HvA en Amsterdam Institute of Sport Science hebben een nauwe onderlinge samenwerking ten behoeve van onderwijs, wetenschap, sportorganisaties en het bedrijfsleven. “Sport Data Valley kan partijen iets beloven wat we samen ook echt waar kunnen maken. Een positieve ervaring voor de studenten en voor de sportorganisaties.”

Voldoening

Odenhoven weet hoe studenten soms jaren later nog steeds waarderen wat zij tijdens hun studie van hem leerden. Ervaringen die impact hebben in hun latere loopbaan. “Af en toe hoor ik dat van oud-studenten terug, vaak met veel enthousiasme. Dat maakt dat mijn werk als ICT-docent en deze samenwerking echt voldoening geeft.”